Operácia prietrží - Hernioplastika

Prietrž, hernia je preniknutie orgánov z dutiny brušnej premeneným otvorom navonok do susednej dutiny. Priškrtenie prietrže je akútny stav, ktorý v prípade neoperácie môže skončiť smrťou. Príznakom hernie je vyklenutie brušnej steny v slabine na postihnutej strane alebo pupku a bolesti po námahe. Príčinou je prvotné oslabenie brušnej steny a následné zdvíhanie ťažkých predmetov, telesná námaha, častokrát je však príčina neznáma. Diagnostika je založená na prehmataní brušnej steny, na spresnenie diagnózy sa používa ultrazvukové vyšetrenie brušnej steny. Pupočné (umbilikálne) prietrže sa vyskytujú v blízkosti pupku, pretože táto oblasť je prirodzene oslabená krvnými cievami pupočnej šnúry. Tieto prietrže sa vyskytujú u novorodencov hneď po narodení a môžu byť riešené vo veku troch až štyroch rokov. Avšak, oblasť oslabenia pretrváva po celý život a môže sa vyskytnúť u mužov, žien a detí kedykoľvek. U dospelých sa neriešené pupočné (umbilikálne) prietrže môžu časom progresívne zhoršovať. Občas sa vyskytujú z dôvodu brušného tlaku spôsobeného nadmernou hmotnosťou, kašľom alebo tehotenstvom.

Operácia nevyžaduje špeciálnu prípravu. Pre možnosť zvýšeného krvácania odporúčame pacientom neužívať 3 týždne pred operáciou lieky, ktoré obsahujú kyselinu acetylsalicylovú (napr. acylpyrín, aspirín, anopyrín). Pri orfarinizácii doporučujeme 10 dní pred zákrokom prechod na nízkomolekulárny heparín (napr. fraxiparine 0,3-0,4 s.c). V prípade celkovej anestézy v deň operačného výkonu nejesť 6 hodín pred operáciou a prísť na kliniku nalačno. Prísť na zákrok zdravý, bez virózy a prechladnutia.

Operácia pupočnej hernie sa väčšinou pre bolestivosť pri vlastnom operačnom zákroku vykonáva v celkovej anéstézii. Z malého rezu nad hmatnou herniou sa oblúkovito narezáva koža a podkožie. Vypreparuje sa herniový vak a identifikuje sa bránka. Vak reponujeme. Bránku hernie zošívame priečne plastikou podľa Maya, alebo pri veľkých defektoch vkladáme sieťku. Niekedy dávame do rany drén, ktorý sa odstráni na druhý deň. Operačnú ranu zošívame atraumatickým materiálom.

Pri bolesti Ibalgin eventuálne Novalgin každých 6 hodín. Neskladať krytie rany – ani pri pretečení, drén ponechať v rane. Kontrola na chirurgickej ambulancii deň po zákroku - preväz obväzu a drénu, ktorý môže byť pretečený krvou. Hygiena operovanej oblasti je nevyhnutná. Nezdvíhať ťažké bremená.

Sú veľmi zriedkavé. Zväčša sa obmedzujú len na mierne pooperačné bolesti v mieste rany. Môžu sa objaviť modriny až opuchy, ktoré sa zvyčajne stratia do 7-10 dní. Zriedkavo sa môže objaviť aj zápal v operovanom mieste a krvácanie z rany, ktoré do nasledujúceho dňa prestane. Možný rozstup operačnej rany, eventuále vytvorenie keloidu do cca 1 mesiaca - cca u 5-10 % pacientov. Zriedkavo drobné nekrózy operačnej rany u cca 3% pacientov. Možná je aj recidíva hernie.

Upozornenie:

Bolestivosť po výkone je individuálna. Pacienti môžu pociťovať ľahšie pálenie, štípanie v mieste operačnej rany. V nasledujúcich dňoch bolesti nie sú.

Objednajte sa